
STEMfluencers uit chemie en farma geven gastlessen om meer jeugd te inspireren voor techniek en wetenschappen
Tot eind dit schooljaar geven bijna 100 STEMfluencers uit 26 verschillende sectorbedrijven zo’n 100 gastlessen in het eerste en tweede jaar secundair onderwijs. STEMfluencers zijn medewerkers jonger dan 35 jaar uit de chemie, kunststoffen, farma en biotechsector die hun passie voor STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics) graag willen delen met de volgende generatie.
STEMfluencers is een gloednieuw onderwijsproject van sectorfederatie essenscia vlaanderen en Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen) – in samenwerking met Technopolis en educatieve uitgeverij Averbode – om meer jongeren te inspireren over STEM, STEM-studies en -beroepen.
Alle studies en enquêtes maken duidelijk dat bedrijven, zeker in de sector van chemie, kunststoffen, farma en biotech, nood hebben aan jong STEM-talent. Toch kiezen nog altijd te weinig jongeren voor een STEM-studierichting. Volgens cijfers uit de meest recente STEM-monitor gaat het om 36% van de leerlingen in het eerste leerjaar van de tweede graad secundair onderwijs. Amper 1 op de 4 van die leerlingen is een meisje (27%).
Daarom zijn essenscia vlaanderen en Vlajo gestart met het project STEMfluencers. Daarbij trekken zo’n 100 jonge medewerkers uit de sector van de chemie en life sciences, waarvan zowat de helft vrouwen, de komende weken naar middelbare scholen over heel Vlaanderen om er als enthousiaste STEM-ambassadeurs hun persoonlijk verhaal te vertellen. Het doel? Jongeren inspireren, prikkelen en motiveren voor techniek en wetenschappen.
Ann Wurman, directeur essenscia vlaanderen: “Ja, er kiezen te weinig meisjes en jongens voor een STEM-studie. En nee, daarvoor bestaan geen wonderoplossingen. De chemie- en farmasector wil niet bij de pakken blijven zitten, maar wel proberen om er iets aan te doen. Omdat onze samenleving en economie heel erg nood hebben aan jong en divers STEM-talent met technische of wetenschappelijke kennis en inzichten. Onze STEMfluencers en de bedrijven waar ze werken tonen met dit project een groot maatschappelijk engagement om zoveel mogelijk jongeren ervan te overtuigen hoe cool STEM wel is.”
De eerste lichting STEMfluencers komt uit deze sectorbedrijven: Agfa-Gevaert, Allnex, BASF Antwerpen, Bayer Agriculture, Bio Base Europe Pilot Plant, Borealis, BPI Packaging Solutions, Covestro, Evonik, ExxonMobil, Govi, Indaver, INEOS, Inovyn, Janssen Pharmaceutica, LANXESS, 3M, McBride, Novartis, Quality by Design, Sanofi, SCK-CEN, Solvay, Tupperware, Valtris en Vynova.
Terug
Silver Axe 2022 is een operatie van Europol om illegale en namaak gewasbeschermingsmiddelen te bestrijden
Silver Axe liep van januari tot april 2022 en heeft 10 arrestaties en 1.150 ton illegale en namaakproducten opgeleverd.
Jaarverslag 2021 van DG Dier, Plant en Voeding
Plantenbescherming speelt belangrijke rol.
Traceren van producten voor gewasbescherming
Door de COVID periode, verstoring van de supply chain en oorlog in Ukraïne is het duidelijk dat de voedselproductie van cruciaal belang is voor de Europese land- en tuinbouw.
Stakeholders ontdekken: Waarom verdienen onze gewassen bescherming?
Veilig, voldoende, duurzaam en betaalbaar voedsel voor iedereen.
Nieuwe Europese regelgeving rond duurzaam gebruik van gewasbescherming moet innovatie omarmen
Vandaag heeft de Europese Commissie de nieuwe Europese Reglementering rond duurzaam gebruik van gewasbescherming voorgesteld aan het Parlement.