
Campagne “Safe2Eat 2025” wil het vertrouwen van de Belgische consument in de voedselveiligheid in Europa vergroten
Het European Food Safety Authority (EFSA) en het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) lanceren de nieuwe editie van de campagne “Safe2Eat 2025”. De 5e editie van deze Europese campagne is bedoeld om consumenten te voorzien van duidelijke, wetenschappelijk onderbouwde informatie en tips over voedselveiligheid, zodat ze weloverwogen keuzes kunnen maken met betrekking tot voedsel. En dat kunnen we bij Belplant alleen maar toejuichen.
Elke dag maken we talloze voedingskeuzes en deze beslissingen worden beïnvloed door een aantal factoren. Volgens een Ipsos-onderzoek van december 2024 over de impact van de Safe2Eat-campagne van 2024 scoort ‘smaak’ met 56% het hoogst bij consumenten, gevolgd door 'prijs’ met 50% en ‘houdbaarheid’ met 37%. Maar de voedingskeuzes zijn aan het veranderen: 40% van de deelnemers aan de campagne let nu actief op voedselveiligheid bij het boodschappen doen, vergeleken met 35% van het algemene publiek.
Wat is er nieuw in 2025?
Voortbouwend op de resultaten van vorig jaar wil de campagne “Safe2Eat 2025” haar impact vergroten door:
- Uitbreiding naar 23 landen, met vijf nieuwe deelnemers (waaronder België), waardoor het bereik en de betrokkenheid van de campagne in heel Europa wordt vergroot.
- Aandacht te besteden aan de belangrijkste zorgen van consumenten over voedselveiligheid, zoals de rol van de wetenschap in het garanderen van veilig voedsel, het belang van duidelijke etikettering en de voordelen van het verminderen van voedselverspilling.
- De toegankelijkheid van informatie over voedselveiligheid te verbeteren door middel van nieuwe, gemakkelijk te begrijpen hulpmiddelen die zijn afgestemd op verschillende demografische en culturele contexten.
EFSA en FAVV streven naar succes op lange termijn
De Safe2Eat-campagne overbrugt de kloof tussen enerzijds de wetenschap over voedselveiligheid en anderzijds dagelijks te nemen beslissingen, door duidelijke en praktische informatie te geven die het vertrouwen van de consument verhoogt.
EFSA is een agentschap van de Europese Unie dat in 2002 is opgericht om te dienen als een onpartijdige bron van wetenschappelijk advies aan risicomanagers en om te berichten over risico’s in verband met de voedselketen.
Het FAVV waakt al 25 jaar over de hele voedselketen. Jaarlijks gebeuren meer dan 106.000 controles bij voedingsbedrijven (landbouwbedrijven, fabrikanten, slachthuizen, winkels, horeca,…) en worden er 64 000 stalen van producten genomen. Het Agentschap is ook bevoegd voor de controles op o.a. plantengezondheid.
Terug
Global Recycling Day 2025
De sector van #gewasbescherming, #biostimulanten, #meststoffen timmert actief en succesvol aan de weg om de doelstellingen van de circulaire economie te halen.
101 tips voor verstandig tuinieren!
Voel jij de lente al kriebelen? Dan kan je niet wachten om in de tuin aan de slag te gaan! Met de juiste voorbereiding kom je ver. Bezoek Handig in de Tuin voor 101 tips voor verstandig tuinieren. Bel voor vragen!
SDG’s: Gebruik gewasbeschermingsmiddelen fors gedaald
In het rapport ‘Indicatoren van duurzame ontwikkeling’ van het Federaal Planbureau (2025) zien we dat het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen gedaald is sinds 2013. België behoort tot de top 5 van 27 EU-landen.
De Europese langetermijnvisie voor landbouw en voedsel
De Europese Commissie publiceerde haar langetermijnvisie voor landbouw- en voedselbeleid, met een routekaart tot 2040 en verbeteringen voor boeren.
FAVV viert 25 jaar: de toekomst en uitdagingen van voedselveiligheid
Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen FAVV vierde op 18 februari het 25-jarig bestaan met gerenommeerde wetenschappers, beroepsorganisaties en consumentenorganisaties.