
Campagne “Safe2Eat 2025” wil het vertrouwen van de Belgische consument in de voedselveiligheid in Europa vergroten
Het European Food Safety Authority (EFSA) en het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) lanceren de nieuwe editie van de campagne “Safe2Eat 2025”. De 5e editie van deze Europese campagne is bedoeld om consumenten te voorzien van duidelijke, wetenschappelijk onderbouwde informatie en tips over voedselveiligheid, zodat ze weloverwogen keuzes kunnen maken met betrekking tot voedsel. En dat kunnen we bij Belplant alleen maar toejuichen.
Elke dag maken we talloze voedingskeuzes en deze beslissingen worden beïnvloed door een aantal factoren. Volgens een Ipsos-onderzoek van december 2024 over de impact van de Safe2Eat-campagne van 2024 scoort ‘smaak’ met 56% het hoogst bij consumenten, gevolgd door 'prijs’ met 50% en ‘houdbaarheid’ met 37%. Maar de voedingskeuzes zijn aan het veranderen: 40% van de deelnemers aan de campagne let nu actief op voedselveiligheid bij het boodschappen doen, vergeleken met 35% van het algemene publiek.
Wat is er nieuw in 2025?
Voortbouwend op de resultaten van vorig jaar wil de campagne “Safe2Eat 2025” haar impact vergroten door:
- Uitbreiding naar 23 landen, met vijf nieuwe deelnemers (waaronder België), waardoor het bereik en de betrokkenheid van de campagne in heel Europa wordt vergroot.
- Aandacht te besteden aan de belangrijkste zorgen van consumenten over voedselveiligheid, zoals de rol van de wetenschap in het garanderen van veilig voedsel, het belang van duidelijke etikettering en de voordelen van het verminderen van voedselverspilling.
- De toegankelijkheid van informatie over voedselveiligheid te verbeteren door middel van nieuwe, gemakkelijk te begrijpen hulpmiddelen die zijn afgestemd op verschillende demografische en culturele contexten.
EFSA en FAVV streven naar succes op lange termijn
De Safe2Eat-campagne overbrugt de kloof tussen enerzijds de wetenschap over voedselveiligheid en anderzijds dagelijks te nemen beslissingen, door duidelijke en praktische informatie te geven die het vertrouwen van de consument verhoogt.
EFSA is een agentschap van de Europese Unie dat in 2002 is opgericht om te dienen als een onpartijdige bron van wetenschappelijk advies aan risicomanagers en om te berichten over risico’s in verband met de voedselketen.
Het FAVV waakt al 25 jaar over de hele voedselketen. Jaarlijks gebeuren meer dan 106.000 controles bij voedingsbedrijven (landbouwbedrijven, fabrikanten, slachthuizen, winkels, horeca,…) en worden er 64 000 stalen van producten genomen. Het Agentschap is ook bevoegd voor de controles op o.a. plantengezondheid.
Terug
Nieuw inzamelcampagne van verpakkingen van gewasbeschermingsmiddelen en meststoffen.
Jaarlijks – van september tot eind november – verzamelt AgriRecover lege verpakkingen van gewasbeschermingsmiddelen en meststofzakken op meer dan 150 inzamelpunten in België. Doe mee aan deze duurzame campagne!
FAVV vraagt om alert te zijn voor schadelijke insecten: Japanse kever en oosterse fruitvlieg
In juli 2025 vond het FAVV dode Japanse kevers en oosterse fruitvliegen in ons land en neemt deze waarnemingen zeer serieus.
Minstens 75 % driftreductie verplicht vanaf 2026
Door een koninklijk besluit van 3 juni 2025 wordt het vanaf 2026 verplicht om minstens 75% driftreducerend materiaal te gebruiken bij het spuiten van gewasbeschermingsmiddelen in open lucht.
Heerljik weekend op de Foire van Libramont!

Platform One Health neemt je mee “van het land tot op je bord” op de Beurs van Libramont
Binnenkort ben je weer welkom op de Beurs van Libramont, waar landbouw ons allemaal raakt! Ontdek gewasteelt, plantengezondheid en dierenwelzijn bij Platform One Health van 25 tot 28 juli 2025!